Merknad
Artikkelen beskriver all funksjonalitet som er tilgjengelig. Mangler du dette i din app skyldes det at manglende tilgang eller at du er koblet mot en server som ikke har lisens som dekker den arbeidsprosessen i Plania. Artikkelen oppdateres også fortløpende basert på nyeste versjon, slik at enkelte punkter kan være tilgjengelig i en nyere versjon enn den som du er koblet til.
Persondata
(Forutsetter Plania 9.0) For at du skal kunne motta pushvarsler fra Plania, må du gi appen tillatelse til å sende dette. Første gang du kobler deg til en Plania-installasjon som støtter pushvarsler vil appen spørre om tillatelse.
Dersom du ikke gir appen tillatelse umiddelbart, kan dette endres i etterkant under appens systeminstillinger (på operativsystemnivå. Du kan finne en snarvei dit om du går til Innstillinger i Plania-appen).
Pushnotifikasjoner sendes til operativsystemets Varslingssenter. Operativsystemet tilbyr en rekke tilpasningermuligheter for når og hvor man ønsker å motta pushvarsler.
Du vil ikke motta pushvarsler dersom du har appen åpen og i fokus når det skjer en hendelse som normalt ville ha utløst et pushvarsel. Da vil du kun motta varsel om uleset hendelse i Planias aktivitetsoversikt.
Innlogging
Når du åpner Plania første gang vil du bli bedt om å koble til en server. Her kan du velge å skrive inn server URL-en manuelt, eller skanne en QR-kode som automatisk fyller inn serveradressen. (Server tilsvarer nettadressen du skriver inn når du åpner Plania i en nettleser).
- Åpne appen til Plania
- Skriv inn eller hent server-adressen via QR-kode (se bilde under)
- Trykk Koble til
- Skriv inn brukernavn og passord, og velg Logg inn
Enkelte installasjoner bruker to-faktor autentisering. Da vil du måtte skrive inn koden du får på SMS. Det er også mulig at du må logge inn med konserninnlogging. Da følger du din organisasjons instruksjoner for innlogging.
For å slippe å manuelt skrive inn serveradressen, kan du bruke Skann med QR-kode. Eksempel hente den hos en kollega som er logget inn i web eller skrive den ut og ha den lett tilgjengelig hvor man starter arbeidsdagen.
- Åpne Plania web på en PC eller iPad
- Uten å være logget inn i Plania Web:
Nederst til høyre, trykk på Mobilapp innlogging (Fortsett til steg 4
- Dersom man er logget inn i Plania web:
Trykk på pil for å utvide menyen, og trykk på Plania mobil
- Du vil nå ha en stor QR-kode åpen. Gå tilbake til mobil appen
- I mobilappen, trykker du på knappen Skann med QR-kode. Du vil nå få kameraet opp.
(Svar "Ja" dersom Plania spør om tillatelse til å bruke kameraet) - Når kameraet har gjenkjent QR-koden, vil serveradressen bli automatisk utfylt og du kan gå videre til neste steg i innloggingsbildet.
Navigasjon
Nederst i appen finner du en bunnmeny med tabs som lar deg hoppe mellom hovedfunksjonene i appen. Hovedmenyen består av Aktivteter, Objekter, Skann, og Mer. Arbeidsordre har sin egen bunnmeny siden det er mange underaktiviteter på en arbeidsordre. Den lar deg navigere mellom generell informasjon, kontrollister, avvik og reservedeler.
- Aktiviteter
- Her har du tilgang til aktivitetene dine i Plania. Arbeidsordre, varetellinger og meldinger.
- Objekter
- Slå opp i varelageret eller inventarregisteret.
- Varsler
- [Kommer snart) Gir tilgang til innlogget brukers varsler forutsatt dette er aktivert av systemadministrator. Tallsymbolet sier noe om hvor mange uleste varsler som finnes.
- Skann
- Skann gir en bruker mulighet for å scanne vedlikeholdsobjekter som bygg, anlegg, rom og bolig slik at de enkelt kan hente fram overordnet informasjon om dette objektet. Det er ikke mulig å redigere informasjon på disse objektene i appen, men man kan se og behandle tilknyttet aktivitet, dokumenter og hendelser.
- Mer
- Bak denne tabben finner du diverse informasjon om innlogget bruker, mulighet for å bytte klient, personlige innstillinger og mulighet å se status på hvorvidt push-varsler er tillatt (kommer snart!). Du kan også manuelt indikere at appen skal oppføre seg som om den er offline dersom du har problemer med å nå internt nettverk o.l. og appen ikke håndterer dette automatisk. Her vil du også finne systeminformasjon som brukerstøtte kan be om.
Generell funksjonalitet
Hver oppgaveliste vil ha en tallindikator. Denne viser hvor mange aktive oppgaver som er bak listen. For arbeidsordre telles den som aktiv så lenge den ikke har ferdigdato. Når arbeidsordren får en ferdigdato, vil den flyttes til historikkfanen og være markert som "Fullført" før den går til Historikk.
Aktive meldinger er de som har en av disse statusene: Ny, Videresendt, Utsatt, Under arbeid og Arbeidsordre aktiv. Når en melding er markert som Lukket eller Kansellert, vil den flyttes til Historikkfanen, og tallet i oppgavelisten vil bli redusert.
Det første man ser i oppgavelisten er en teller som viser hvor mange aktive oppgaver som ligger bak en konkret liste. For at en arbeidsordre skal legges under aktivfanen og telles med, må den være i status aktiv og ikke være fullført - det vil si at den ikke kan ha en ferdigdato.
I listevisning vil det dukke opp symboler for å markere om personen som er logget inn er Ansvarlig på arbeidsordren, registrert som en utførende ressurs (enten med estimat eller har ført reelle timer) eller begge deler. Dersom noen har registrert timer eller justert utførelsesgrad til større enn 0%, vil merkelappen Påbegynt være synlig
Historikk er en liste over arbeidsordre som passer samme filtrering, men som enten er nylig fullført eller har blitt overført til historikk. Dersom arbeidsordren har dette symbolet kan den fremdeles gjenåpnes for korrigering.
Du kan søke, filtrere og sortere på bunnen av mange lister som melding og arbeidsordre. Antall treff som oppgis er for den aktuelle fanen du står på når du trykker Filter. Dersom du ser et tall på filterknappen, betyr det at et eller flere filtre er aktive som kan begrense antall listeelementer.
Sorter-knappen lar deg endre hvilke listeelementer som skal vises på toppen. Du kan endre sortering for å få tomme felter øverst i listen, ideelt eksempel dersom man jobber ut fra en plukkliste på ressursgruppe og trenger de uten ansvarlig øverst.
Fjerne filter gjøres ved å trykke på filterknappen og velge X på filtrerverdiene som er aktive.
Når man står i en underliste er det mulig å gjøre et enkelt søk i listen dersom man står helt øverst i listen.
Inne på en arbeidsordre kan man registrere medgått tid. For arbeidsordre som går over flere dager, er det mulig å legge til timer per dag ved å trykke på "Legg til timer". I seksjonen for Utførende ressurser vil du se en totalsum av timer som er registrert på en gitt arbeidsordre. Ved å trykke på en rad vil man få opp hver enkelt timeregistrering som ligger bak summen.
Når man trykker Fullfør på en arbeidsordre, har man mulighet til å registrere timer på seg selv. På den måten kan man raskt og effektivt få lukket arbeidsordre som kun involverer innlogget bruker.
Ved å gå til Mer-tab kan du synkronisere "Mine arbeidsordre" til å være tilgjengelig offline. Funksjonaliteten er foreløpig begrenset til at du ser arbeidsordredetaljene og om det finnes ekstra dokumenter på arbeidsordren. Dokumenter vil ikke bli synkronisert, de må du selv hente ned og lagre lokalt på mobilen din. Det er heller ikke mulig å gjøre oppslag mot andre lister (eks. hente verdier fra en annent tabell), utføre kontrolliste og lukke avvik. Du kan legge til kommentar og tekst og dette vil bli synkronisert når du er online igjen. Dersom noen andre har lagt inn kommentar nyere enn din mens du var offline, vil din bli overskrevet.
Brukere som har tilgang til dokumenter har mulighet til å få tilgang til å lese disse i appen dersom systemadministrator aktiverer muligheten via Kundeprofil > Eksperimentelle funksjoner. NB! Dersom et dokument i Plania kun er en lenke til et dokument lagret i et annet system (vil ha ikonet "lenke"), er det ikke gitt at filen er tilgjengelig via mobilappen pga. manglende VPN eller lignende.
For å kunne åpne dokumenter som kan være av ulike filtyper, kan det hende at du må installerere en dedikert app for dette (Word, Excel, Acrobat er egne apper tilgjengelig i App Store og Play Store).
Dersom du åpner et dokument på mobilen og gjør endringer, vil det ikke bli lagret tilbake til Plania, endringene er kun lagret lokalt på mobilen din. Merk at det er mulighet for at et dokument i Plania er en lenke til eks. SharePoint, OneDrive eller Google Drive. I de tilfeller er dokumentet lagret utenfor Plania, og det er mulig at redigering er støttet i disse tredjepartssystemene.
Aktiviteter
Oppgavelisten inneholder en oversikt over oppgaver som er koblet til deg. Den viser arbeidsordrelisten filtrert på ulike måter for at du mest effektivt skal kunne finne fram til arbeidsordrer som er relevante for deg. I tillegg vil du finne tellelister som er tildelt deg.
Her ser du en oversikt over arbeidsordrer hvor personen som er logget inn står som ansvarlig eller en utførende ressurs. Dersom du fører timer på en arbeidsordre, legges du til som en utførende ressurs og arbeidsordren vil da dukke opp i denne oversikten. Merk at arbeidsordrer som kommer fra periodiske rutiner ikke vises i denne listen dersom menypunkter "Mine rutiner" er aktiv for din bruker.
Viser en liste over alle de faste rutineoppgavene dine. ). ser du en oversikt over arbeidsordrer hvor personen som er logget inn står som ansvarlSamme som Mine arbeidsordre, men filtrert på arbeidsordre som kommer fra periodiske rutiner. Dersom dette menypunktet er tilgjengelig, vil Mine arbeidsordre-listen ikke vise arbeidsordre som kommer fra periodiske rutiner. På denne måten kan den utførende enkelt skille på aktive oppgaver som er faste rutiner versus andre type oppgaver.
En oversikt over arbeidsordre som er tildelt den samme ressursgruppen som innlogget person tilhører. Ved bruk av sortering på Ansvarlig, er det mulig å få arbeidsordre uten Ansvarlig øverst i listen.
Viser en komplett liste over alle arbeidsordre minus de som blir fjernet på grunn av brukeren er knyttet til en leverandør, kunde eller et gitt utvalg med ett eller flere bygg.
Viser en oversikt over alle tellelister som er tildelt innlogget bruker. Tellelister som er tilknyttet en varetelling som er markert som ferdig vises ikke, og heller ikke dersom varetellingens startdato ligger i framtiden.
Kontrollister
Kontrollisten fylles ut ved å svare på spørsmålene som er satt opp og fullføres ved å godkjenne. Man kan mellomlagre en delvis besvart liste eller en besvarelse som ikke er klar for godkjenning ved å trykke på Lagre-knappen øverst i høyre hjørne. Godkjenn-knappen ligger nederst som siste steg i prosessen.
Dersom administrator har delt kontrollisten i seksjoner vil det være mulig å minimere/ekspandere seksjonene etterhvert som man svarer på spørsmålene. Systemet vil forsøke å kalkulere en framgang, men det er ikke alle type spørsmål som enkelt lar seg telle - eks. sjekkbokser. Man kan da oppleve at tallet ikke stemmer helt overens med det antall spørsmål som er inkludert.
Bilder kan legges til på kontrollisten som helhet eller i direkte tilknytning til et kontrollpunkt. Det er også mulig å hente inn bilder som ligger på kontrollisten og knytte dem opp til en melding eller avvik som opprettes av et punkt ved opprettelse og bekreftelse av melding/avviket.
Trykk på når du står på bildefanen i opprett-dialogen til et melding/avvik som blir opprettet av kontrollisten. Merk at dersom du sletter et bilde i denne konteksten, fjerner du bare relasjonen mellom meldingen/avviket og bildet. Bildet blir liggende på kontrollisten fremdeles.
Det er også mulig å knytte et bilde til et kontrollpunkt ved å sveipe mot venstre for de punktene hvor det er aktuelt.
Når en kontrolliste er knyttet til et vedlikeholdsobjekt som anlegg, bolig eller areal er det mulig å navigere seg til generell informasjon om dette vedlikeholdsobjektet.
Basert på regler som kontrollistens eier har definert, kan systemet automatisk opprette meldinger og avvik. Noen ganger vil all informasjon være utfylt basert på innhold som er lagt til under utfylling av kontrollisten. Disse er markert med en grønn hake til venstre for et gitt avvik eller melding. Dersom informasjon mangler, vil det være en rød X. Da må du som utfyller trykke deg inn, og legge til informasjonen som mangler før du kan fortsette. Alle avvik og meldinger må være bekreftet før kontrollisten som helhet kan markeres som Fullført.
Driftsmelding og stans på arbeidsordre
Arbeidsordre kan ha en eller flere driftsmeldinger koblet til seg. Det betyr at man enkelt kan oppdatere tidspunkt og beskrivelse etter hvert som arbeidet utvikler seg.
Det er også mulig å opprette driftsmelding fra arbeidsordren. Systemet vil foreslå valgte hovedobjekter fra arbeidsordren, men bygg og anlegg kan spesifiseres/endres ved behov.
Dersom anlegget man oppretter en driftsmelding på har egenskapen at det kan registrere stans/stopptid på dette anlegget, vil systemet som standard foreslå at driftsmeldingen er av type "stans". Du som bruker må selv endre til informasjon dersom driftsmeldingen ikke skal telle med i anleggets stopptid.
Innmelding
Denne seksjonen er laget for rollen som innmelder slik at man skal finne igjen egne meldinger man har meldt inn. Kunder som bruker Kontaktperson med oppslag mot personregisteret vil også få sine meldinger vist under Mine meldinger.
Behandle
Behandle er en seksjon for å behandle innkommende meldinger. Behandle meldingen betyr at man kan evaluere dem, endre status, opprette arbeidsordre og evt. sende dem til andre ressursgrupper
Objekter
Varelager
Scan eller søk etter deler i varelageret. Du kan gjøre direkteuttak eller påfyll. Dersom reservedelen skal være knyttet til en arbeidsordre, går du inn i arbeidsordren og får tilgang til tilsvarende funksjonalitet i Reservedel-fanen.
Skann
Trykk på scan-knappen og hold kameraet mot QR/strekkoden. Forutsatt mobilen din har lommelykt, kan du skru lyset av/på ved å trykke på lommelyktikonet nederst til venstre. Dersom QR/strekkoden finnes i systemet vil du få opp informasjon om vedlikeholdsobjektet du skannet forutsatt at du har rettigheter til å se informasjonen. Husk at appen må ha tilgang til å bruke mobilkameraet ditt for at dette skal fungere.
Kommentarer
Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.